dinsdag 27 april 2010

Van Jeroen Bosch naar Boudewijn de Groot



Boudewijn de Groot richtte zich in 1967 op de flower power. Het resulteerde in het album Picknick met daarop een bijzonder drieluik.

Jeroen Bosch schilderde ergens tussen 1470 en 1480 zijn meesterwerk Tuin der Lusten. Het is een drieluik dat als thema 'de schepping van de aarde, het aardse bestaan en het verval' heeft. Zoals het woord drieluik al doet vermoeden, kent het schilderij drie sub-thema's. Allereerst is er links te zien hoe het aardse paradijs er volgens Bosch uitziet. God heeft zojuist Eva geschapen en Adam zit vol verwondering de vrouw aan te staren. Hierover schreef Lennaert Nijgh het nummer Eva.



Tuin der Lusten
Het tweede deel van het paneel toont de mens die verbannen wordt uit het Hof van Eden. De mensheid wordt volledig overgelaten aan zijn lusten en is zich niet bewust van het oordeel dat later zal worden geveld. Ook de hoofdzonden, die de mens pleegt in het aardse bestaan, worden getoond. Het nummer Tuin der Lusten is een logische muzikale vertaling hiervan (hieronder in een grafische vertaling, gevonden op youtube).



Megaton
Na de verbanning uit het Hof van Eden is het slecht gegaan met de mens. Het lustige karakter van en de daarme gepaardgaande zonden leidde welhaast onvermijdelijk tot de verval van het aardse bestaan, afgebeeld op het derde paneel. God heeft inmiddels zijn oordeel geveld. Het voorstellen van de hel, met alle elende van dien, hield Bosch erg bezig. Nijgh wist al deze miserie te vertalen naar het slot van het drieluik: Megaton.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten